tisdag 19 juli 2011

det här är slutet på vår film

Det är fredag, han kommer hem med en lila påse från systemet och jag får en klump i magen. Jaha, det blir en sådan där fredagskväll igen. Istället för fredagsmys med tacos, film och lösgodis. Sådant där fredagsmys som jag ibland hånar för att det är liksom så gullepluttigt, men som jag innerst inne längtar ihjäl mig efter. Han dricker lätt en halv flaska whiskey (och några öl) under en fredagskväll och om jag har tur somnar han på soffan någon gång under natten, utan att ha stört mig särskilt mycket (förutom klumpen i magen som hela tiden växer sig större). Men oftast går han ut och festar, efter att ha druckit den där halva whiskeyflaskan, och ramlar sedan in genom dörren vid fyra. Då pratar han ofta om hur mycket han hatar andra människor, att han inte förstår hur man kan vilja sätta ett barn till den här sjuka världen, att han blir psykiskt sjuk av att vara tillsammans med mig eftersom jag inte har någon sexdrift, att jag är en soffpotatis som inte vill göra mycket mer än att sitta i soffan och proppa i mig lösgodis. Ibland kommer han inte hem förrän morgonen därpå, då har han varit en sväng i Köpenhamn eller hamnat på en efterfest hos några killar som han träffat på Debaser och jag har inte kunnat sova något på grund av oron.

Jag vet egentligen inte när det började, men det har tagit mig flera år att fatta ett beslut som visade sig vara det svåraste jag någonsin behövt göra. Efter nio år tillsammans vill man verkligen att allt ska ordna sig, att man ska kunna lappa ihop det som håller på att spricka. Men det går inte längre, jag kan inte stanna kvar och fortsätta vara olycklig och vänta på någon slags förändring, när jag vet att vi vill helt olika saker. För två år sedan friade jag till honom och han sa ja, men ångrade sig några dagar senare. Sedan var det plötsligt som om det aldrig hade hänt och vi började leva som vanligt, men det märktes att sprickorna var där. Först var det bara små sprickor, men nu är de för stora för att kunna lagas. Det är inte någons fel egentligen och vi är fortfarande vänner, men vi vill leva olika liv. Jag längtar efter barn, men han vill inte. Han vill festa, ut och resa, slippa det där ansvaret. Jag trodde att vi hade bestämt oss för att skaffa barn, att jag kanske till och med skulle kunna bli med barn det här året, men nu har jag insett att han egentligen aldrig ville. Och jag måste gå vidare, för min egen skull. Samtidigt som jag känner en stor sorg över att det blev så här.

25 kommentarer:

Jenny sa...

Alltså det här inlägget. Den här texten. Den slog mig hårt i magen och nu sitter jag med öppen mun och dreglar på jobbet. Känner igen mig och mitt ex så himla, himla, himla mycket.

Katta Kvack sa...

Men åh. Kramar i massor och fy fan vad jobbigt, men vad stark du är. Jag känner, precis som Jenny, igen mig och mitt ex, fast där var det droger i massor. att lämna honom var så jävla svårt, men också det bästa jag har gjort.

KRAMAR!

Marie Larsson sa...

Är så himla drabbad av det här inlägget. Och så glad att ni inte är ihop längre. Du är värd så mycket mer! Kramar!

Tears and Pearls sa...

Usch usch usch, vad ledsen jag blir när jag läser detta inlägg. En stor kram till dej!

Linda H sa...

Du är så himla stark Jess! Bara det faktum att du skriver detta inlägget visar på att det är du som är den mest mogna av er två. Du gör helt rätt, man ska aldrig stanna hos någon som inte kan uppskatta en som man är eller för de värderingar man har. Förstår att det känns förjävligt efter så lång tid, men i långa loppet är det du som kommer må bäst av detta. Glöm inte det!

Massor med kramar till dig!

Kulturkoftan sa...

Det här är det starkaste och bästa du skrivit. Fick mig att gråta. Kära, starka, fina du. Du förtjänar allt det bästa och det kan bara bli bättre nu. Hur det än blir i framtiden. Kram

slukerskan sa...

en stor kram till dig! <3

nippertippa sa...

jenny: åh, aj. så fint att du har det mycket bättre nu, att du och din man verkar ha det så himla fint tillsammans.

katta: tack, fina du, för pepp och för att du delar med dig. kramar i massor tillbaka! <3

marie: åh, fina du. tack för dina ord, de värmer. kramar! <3

tears and pearls: tack för kramen, kära du!

linda: åh, tack snälla, för dina ord, så gulligt av dig. massor med kramar tillbaka!

koftan: åh, tycker du? jag blev så rörd av din kommentar, av allas kommentarer. tack för fina ord, de betyder så mycket. och glöm inte bort att du också är stark, kära du. och att även du förtjänar det bästa. ja, nu kan det bara bli bättre. kram och kärlek!

sandra: tack, fina. stor kram tillbaka! <3

Maria sa...

Igenkännande och framför allt, SÅ HIMLA BRA. Vilken text! Den sätter sig verkligen. Så glad och stolt över att du tagit dig ur och är på väg, vidare i livet.

Många kramar till dig!

Kulturkoftan sa...

Tack söta. Massa kram och kärlek. Mejlar snart!

Sofia sa...

Åh, det här gjorde så himla ont i mig. Du är så stark och modig som vågar vara ärlig och blotta det allra mest privata. Jag känner inte dig men jag har läst din blogg i något år och min reaktion är att du förtjänar så mycket mer, så mycket bättre. Du verkar så genuint empatisk, ödmjuk, intelligent, snäll, rolig och intressant (ja, listan med adjektiv skulle kunna göras hur lång som helst). Hur jobbigt det än känns nu så kommer det att bli bättre. Glöm inte det.

Stor kram till dig!

nippertippa sa...

maria: tack, snälla, kära du. vad gulligt av dig och så glad jag blir. många kramar!

koftan: <3!

sofia: åh, så himla fin och gullig kommentar, jag blir både rörd och glad. och ja, nu kan det bara bli bättre. stor kram tillbaka!

pop my heart. sa...

Alltså, sjukt bra skrivet. Och känslan rätt in i magen av igenkänning. Det är sjukt jobbigt, men så sjukt bra och starkt gjort av dig att gå i från ett förhållande som gjorde dig olycklig. Och precis som Sofia skriver så känner jag ju dig inte, men har läst din blogg ett tag och du verkar så bra, klok och rolig (och en massa andra positiva adjektiv) att du är värd något mycket mycket bättre!

limra sa...

Fina du! Jag är glad att du vågade lyssna på magkänslan och att du var modig nog att fatta det här svåra beslutet. Vet du, nu kan det bara bli bättre. Kram!

nippertippa sa...

pop my heart: åh, jag blev så himla glad för din fina kommentar, TACK gulliga du.

limra: tack, fina och kloka du! kram! <3

Linda sa...

så fint. och sorligt såklart. grym du är som tog dig ur. håller med de andra som skrivit, du förtjänar det bästa! ta hand om dig.

nippertippa sa...

linda: åh, gulliga du, tack för din fina kommentar. det värmer! <3

Ewa (mamma till 6 döttrar) sa...

Jag kan bara säga att fastän jag inte känner dig så är jag glad över att du har valt att gå från det här förhållandet.

Du är stark som valde att göra det och guld värd oxå.

Jag levde själv i ett destruktivt förhållande för många långa år sedan och samlade kraft att gå... det är inte lätt men väl värt!


Stor kram till dig

Emilia sa...

Underbart skrivet, jag känner igen mig i mitt förra förhållandet helt och hållet. Känslorna, skuldkänslorna, osäkerheten och oron.
Efter 5 år, varav 2 år av negativa känslor, vågade jag göra slut och jag har inte ångrat mig en sekund!
Tack för att du satte ord på mina gamla känslor. :)

Luna sa...

Så rätt du gör! Gjorde samma sak för fyra år sedan. Gick efter 14 år. Mådde uruselt några månader och var livrädd för att jag hade gjort fel. Det var ju så mycket som var fint i vår relation också ... Så här i backspegeln inser jag att det där beslutet är det bästa jag har tagit. För det gjorde mig fri att få det bästa jag har kunnat önska mig. En kärleksfull omtänksam man som alltid ser till mitt bästa och en ljuvlig liten tjej på två år. Du gör så rätt!

Sara sa...

Hej! Hamnade här efter planlöst klickande. Läste och blev så otroligt berörd. Surfade vidare men kom att tänka på din text och dig vid flera tillfällen efter. Vill berömma ditt mod, att du berättar. Väldigt självutlämnande, ärligt och så otroligt beundransvärt. Vet också att trots att mannen du beskriver är smuts och något du klarar dig bättre utan - du vet det, jag också - så har du kanske känslor kvar? Det smärtar, både vad du upplevt men också ett liv utan honom. Men det blir bättre. Hade du stannat hade det varit ett liv av förnekelse, besvikelse och ständig smärta. Nu gör det också ont, skillnaden är att du läker och är på väg åt annat håll. Nu är du på väg framåt och mot något bättre!

nippertippa sa...

ewa: stor kram till dig för pepp och fina ord!

emilia: heja dig, för att du tog dig ur! och tack för din fina kommentar.

luna: åh, vad fint att höra. att det blev så bra för dig! tack snälla för din kommentar.

sara: åh, vad glad jag blev för din fina kommentar. du är väldigt klok! tack snälla för peppen.

Dragana sa...

Hej!

Jag läste precis det inlägget efter att ha sett på bloggkommentatorernas kommentarsfält. Vad ärligt och öppet du skriver om allt och vad stark du är som tog dig bort från det hela. Den killen verkar inte vara så bra för någon egentligen, varför ens vara vän med honom.

Ta hand om dig själv istället!

According to Annika sa...

Jäklar. Du har just gett dig själv den mest dyrbara gåvan i världen: en framtid där du har alla möjligheter att bli lycklig. Så ofattbart starkt, modigt och klokt. Jag vet hur ont det gör att tvingas inse att sprickorna är för djupa för att någonsin kunna överbryggas, och skickar så många styrkekramar jag bara kan här bortifrån.

nippertippa sa...

Dragana: tack, snälla du, för din kommentar! men nej, han är ju egentligen ingen dålig människa och han är fortfarande min vän. vårt förhållande blev dock destruktivt mot slutet och ingen av oss mådde särskilt bra, vilket vi visade på olika sätt...

Annika: åh, tack för fina och kloka ord, kära du. jag älskar din blogg och blev så himla glad för din kommentar. många styrkekramar till dig med! <3