torsdag 14 juni 2012

men om en vän kan viska och ett löfte brista, då går jag hellre hem

Alla runt omkring mig vill att livet ska skynda vidare; säger att inget händer om jag inte gör något åt det. Och frågar om jag har kommit över honom, hur det går med sökandet efter en ny kärlek. Jag vet inte vad jag ska svara, hur jag ska förklara, jag tror de uppfattar det som ursäkter ändå. Det har gått ett år nu. Jag förstår inte hur det kan ha gått ett år redan. Och om det innebär att man har kommit över honom när man inte längre hyser några romantiska känslor för honom så har jag det; kommit över honom. Det var länge sedan jag älskade honom så som jag brukade älska honom. Men att lämna honom är det sorgligaste jag behövt göra och jag vill aldrig någonsin behöva uppleva det igen. Jag vet inte om den här rädslan kommer att bli mindre med tiden, ett år har inte gjort särskilt mycket med den, men jag hoppas det. För jag vill också att livet ska skynda vidare. Men jag vågar inte ha bråttom. Ibland känns det som om jag står kvar någonstans där bland de hårda orden och flyttkartongerna och försöker förstå vem jag är, var jag ska gå. Jag tänker att om jag tar en dag i taget så borde det någon gång komma en dag då jag faktiskt förstår, då andetagen faktiskt känns lite lättare och då rädslan faktiskt har skingrats.

6 kommentarer:

Jossan sa...

Åh, kram!

Anonym sa...

Låt det ta den tid det tar. Lyssna inte för mycket på andra. Du kommer känna när det är läge. Det kommer att bli bra. Våga tro det. Tillåt dig att sörja men tro att det ordnar sig för det gör det. Jag lovar. //jessica

minahistorier sa...

du ska inte behöva skynda dig att hitta nån ny. det är bättre att du tar den tid det tar att må bra. jag tror inte på att ersätta nån med nån annan, utan man måste vara stark nog att klara sig själv bra först. först vara glad och sen hitta en ny. fokus på dig!

nippertippa sa...

Jossan: kram, kram! <3

Jessica: vad fint, tack för dina värmande ord. ja, en dag kommer det att falla på plats, det är jag också säker på.

Summercat: ja, det låter väldigt klokt. tack, fina du!

Christel sa...

Tror du inte att man tar yttepytte små stegen hela tiden då, omedvetet. Att man liksom inte tänker på det medan man hela tiden faktiskt rör sig framåt men att det går så sakta sakta sakta att man inte ritkigt märker det förrän man kommer en bra bit. Jag tror det. Jag hoppas det, iallafall.

nippertippa sa...

Christel: Åh, det låter fint. Jag hoppas också på det iaf.